התחברות



צבעים, רבותי, צבעים!

 

 

במאמר הזה נמצא דרכים להתמודד עם סוגיית הצבעים, מאיפה מתחילים, מה עושים עם המבחר הגדול עץ צבעוני

ונענה על על השאלות הבאות :

כמה דגש בכלל צריך לתת לצבע ביצירה?

האם הצבע  אמור לתת את הטון או רק להדגיש?

האם יש הבדל בשימוש בגוונים של אותו הצבע או בצבעים שונים?

אם נבחר צבעים אחרים לחלל, האם הוא יראה טוב באותה המידה?

מה הצבעים המתאימים לחלל?

מהי ההשפעה הפסיכולוגית של הצבעים על מוחינו?

האם אותו חלל ללא צבע יראה מרשים?

האם להתחיל פרויקט מהצבעים או מאלמנטים עיצוביים אחרים?

 

כדי לענות על שאלות אלו, נתחיל במשמעות של הצבע:

צבע נועד לתת דגש, הוא אינו נועד כדי לכסות על טעויות ועל עיצוב רע. בדיוק כמו ששפתון ומסקרה רק מדגישים את תווי הפנים אך לא משנים אותם.

דרך טובה לדעת אם בנינו חלל מרשים אדריכלית היא היא לבנות אותו ללא צבעים: אם האימפקט האדריכלי עדין מרשים, זאת אומרת שעשינו עבודה טובה.

בסקאט'צאפ  יש כפתור שמאפשר לראות את המודל צבוע בלבן או ללא צבעים, ואם בונים מודל מקרטון, ניתן לצבוע אותו רק בסוף.

אם הצביעה של החלל רק הפחיתה מהמראה שלו, נוכל להסיק שבחירת הצבעים היתה מוטעית. אם החלל היה מרשים לפני הצבע, והצבע רק העשיר, נתן לו עומק והדגיש אותו, נוכל להסיק שעשינו עבודה טובה.

 

לסוג הצבעים שבוחרים יש בהחלט תפקיד בהרגשה שהחלל נותן:חדרים

צבעים רכים ופסטלים (תכלת, ורוד, צהבהב, חום בהיר) –יתנו הרגשה נעימה ורגועה

צבעים עזים ובוהקים: (צהוב, אדום) יתנו הרגשה של חלל דינמי: לכן רשתות המזון צבועות בצבעים אלו (מקדונלדס, בורגר קינג) כדי לזרז את הלקוחות לאכול וללכת.

צבע ירוק- יש לו נטיה להרגיע: לכן שולחנות בתי הספר והלוחות של פעם היו בצבע ירוק .

צבעים כהים- מקטינים את החלל ונותנים הרגשה אפלה יותר: לכן פאבים יהיו כהים לרוב.

צבע לבן- טוהר, זכות, ניקיון, יוקרה. בחדר שכולו לבן ישתמשו לרוב בטקסטורות או אלמנטים צורניים כדי לתת לו עושר וענין.

שימוש בצבע מונוכרומטי:

מונו= אחד    כרום=גוון

כלומר, שימוש בגוונים של אותו הצבע (כחול, כחול בהיר, כחול כהה).

*בעולם הדפוס והאוטוקאד, שימוש במילה "מונוכרום" לעיתים דווקא פירושה הוא צבעי שחור-לבן ( כלומר, השרטוט יהיה בגווני שחור והדף לבן.. או שהעיצוב של החלל יהיה בשחור-לבן)

שימוש בגוונים של אותו הצבע יגרום לחלל יותר "אחיד" וזהו רעיון מוצלח כאשר החלל יחסית מורכב ולא רוצים להכניס גם אלמנט של צבעים דרמטיים אשר יסיחו את תשומת הלב.

בבתים רבים נפוץ שימוש בחום: שמנת-חום בהיר-לבן- אפרפר:  אמנם הצבעים לא בדיוק גוונים של אותו הצבע אך הם משפחה מאוד דומה וההרגשה הנוצרת היא חמימה ונעימה

חדר מונוכרומטי

.

מה לגבי שילוב צבעים?

לרוב נאלץ להתמודד עם צבעים קיימים בחלל ושילובם בצבעים אחרים.

גלגל הצבעים

שיטה אחת לשילוב צבעים, הינה שימוש בצבעים משלימים

:

מהם צבעים משלימים? (complementary colors)

צבעים משלימים (באנגלית המילה קומפלמנטרי משמעותה, מחמיאים) גורמים להדגשה של כל צבע.

אדום הוא הצבע המשלים לירוק. כלומר: כל אובייקט ירוק יראה יותר מודגש על רקע אדום מאשר כל רקע אחר. במקביל, האדום מדגיש את הירוק יותר מאשר כל רקע אחר.

זו הסיבה שבסופרקמקטים הבשר האדום נמצא על משטח

של דשא מלאכותי ירוק: כי בשר אדום מתקשר אלינו לבשר טרי וטעים.

ניתן להשתמש בצבעים משלימים לטובתנו כאשר נרצה להדגיש אלמנט מסוים.

 

בדוגמא עם העצים, השתמשתי בפוטושופ כדי להפוך את גווני העץ: הפקודה נקראית Invert והיא הופכת את הצבעים למשלימים:

עץ ירוק מונוכרוםעץ ורוד מונוכרום

 

 

אילו עוד צבעים משלימים יש?  איך יודעים מי צבע משלים של מי?

בגלגל הצבעים יש לנו 3 צבעים מרכזיים: אדום, כחול,

צהוב  (הצבעים של החליפה של סופרמן)

(נא לא לבלבל עם צבעי הפיזיקה של קרן האור שהם אדום, כחול, ירוק)

את הצבעים נסדר בצורת גלגל כמו בתמונה.

כאשר לוקחים צבע אחד, לדוגמא, את האדום,

ואז מערבבים את שני הצבעים הנותרים, התוצאה היא צבעים משלימים:

כחול בערבוב עם צהוב יוצא ירוק.  כלומר: ירוק הוא הצבע המשלים לאדום.

בגלגל הצבעים, צבע משלים יהיה בדיוק מול הצבע הרצוי.

בואו ניקח דוגמא נוספת.

מה הצבע המשלים לסגול?

ראשית נחשוב אילו 2 צבעים מרכיבים סגול ( ניסוי פשוט בצב

עי גואש יתן את התוצאה)

סגול יוצא על ידי ערבוב של אדום עם כחול.

אם השתמשנו באדום והכחול, מה נשאר?  הצהוב.

כלומר צהוב וסגול הם משלימים.

 

עוד אחד? יאללה.

מה משלים לכתום צהבהב?

כתום זה שילוב של אדום וצהוב. כדי להגיע לכתום צהבהב, יש להוסיף עוד צהוב.

אם השתמשנו באדום ובצהוב, מה נשאר? כחול.

כדי שהכחול הרצוי יהיה מול הכתום הצהבהב, יש להוסיף לו קצת אדום. אז סגלגל הוא המשלים לכתום צהבהב.

 

איך ניתן להתפרע עם עוד צבעים?

אתר מגניב שמצאתי מאפשר לשחק עם המון גוונים: מונוכומטים, שני צבעים, שלושה ואף ארבעה, כאשר כל אחד במינון אחראתר עם צבעים:

http://colorschemedesigner.com/

הקליקו על גלגל הצבעים  ותראו את הצבעים משתנים.

הקליקו על אחד מששת השעונים מעליו ותוכלו לעבור מצבע אחד למספר צבעים.


נגיעת צבע


שיטת "נגיעות צבע"

"

זוהי שיטה שנפוצה מאוד בעיצוב פנים: יצירת חלל יחסית שקט והרמוני ואז הכנסת כתמי צבע על ידי כריות, וילונות, כד פרחים, אביזרים שונים...

היתרון בשיטה הוא שצבעים עזים נוטים להיות כאלו שנמאסים עלינו יותר ואם נמלא את החלל באביזרים צבעוניים שקל וזול להחליף אותם, החלל יוכל לשנות מראה בתדירות גבוהה.

שיטת "60-30-10"

ז ו שיטת הצביעה שנהוגה ב"טמבור": לצבוע את החלל בצבע דומיננטי שיתפוס 60% מהשטח, ואז בצבע נוסף שיתפוס 30% מהשט ח ואז בצבע שלישי (לרוב עז) שיתפוס 10% מהשטח.טמבור

היתרון שבשיטה הוא המינון הנכון בין הצבעים שנותן הרמוניה בצורה קלה יחסית.

אחרי מאמר רווי צבע שכזה, יש חשק לעשות שימוש רב בצבע בפרויקט הבא, אך האם פרויקט מלא פוסטרים צבעוניים, קירות צבועים ואלמנטים צבעוניים נחשב פרויקט עיצובי טוב?

מבחינה אסתטית, יתכן ויצא חלל מגניב ומודרני. אך מהבחינה של "נכון עיצובית ואדריכלית" יש דרך יותר בטוחה לבדוק את הענין:

  1. נגדיר לעצמנו עבור מי החלל (למשל, עבור חברת עורכי דין או חנות פרחים)
  2. נחשוב, אם פתאום חברת עורכי הדין תחליט להשכיר את החלל למכון יופי. האם העיצוב יוכל להשאר? או שמא העיצוב הותאם אישית לחברת עורכי הדין?

 

ברגע שמפשיטים את החלל מהצבעוניות שלו, מתגלה האדריכלות האמיתית.

הצבעונית הינה רק הדקורציה, הקישוטיות. היא איננה המהות.

 

  1. אם הורדנו את הפוסטרים, צבענו את הקירות בלבן והוצאנו את כל הרהיטים, האם מכון היופי יוכל להכנס, לצבוע את הכל מחדש, להחליף את הפוסטרים ואז זה יראה כאילו המקום עוצב במיוחד בשבילו?

 

סביר להניח שחברת עורכי דין תראה אחרת אדריכלית מאשר מכון יופי: הנמכות הגבס , התאורה, הריצוף, הנישות, הפינות הישרות או המעוגלות, עמודים ואלמנטים אדרכלים אחרים יראו אחרת.

לכן מבחן ה- איך נראה החלל ללא צבע- הינו מבחן מאוד משקף של השימוש שלנו בדקורציה לעומת אדריכלות\עיצוב.

 

האם להתחיל את הפרויקט מהצבע?

אפשר בהחלט להתחיל פרויקט מבחירת צבעים בדיוק כמו שמתחילים אותו מבחירת שפה עיצובית (יש לזכור לעשות זאת אחרי שלב הפרוגרמה והקונספט)

ניתן לבחור כל שילוב צבעים שלדעתינו יתרום להרגשה של הפרויקט ( צבעים חמים יתאימו לפרויקט שמבקש להקנות הרגשה של חמימות ונעימות וצבעים קרים יתאימו לפרויקט שמבקש להיות מודרני והיי-טקי) וכמובן אפשר לפרוץ כל מוסכמה שרוצים :)

יש סיפור נחמד על מעצב פנים עיוור צבעים אשר העיצובים שלו תמיד מדהימים וחדשניים כשלמעשה, הוא לא באמת יודע איך שאר העולם רואה אותם כאשר הוא מעצב אותם בעיני רוחו.

 

כמה טיפים על צבעים:

1. יותר קשה לנהל חלל עם מספר צבעים רב, לכן אם אתם מרגישים שהצבעים לא עובדים אחד עם השני נסו להוריד מספר גוונים ולהשאר עם מקסימום של שלושה.

2. חום: אחד הצבעים היותר בעייתים להתעסק איתו. מדוע?

איך יוצרים צבע חום? אם נזכר במשחק עם גואש, חום הוא הצבע שמתקבל כאשר מערבבים את הכל ביחד. כלומר משילוב של כחול, אדום וצהוב. זו הסיבה שניתן לייצר המון גוונים של חום, שלא בהכרח יסתדרו אחד עם השני.

כאשר נעצב חלל, תמיד נשתדל להשאר לגווני החום שלא מתנגשים אחד עם השני, למשל נבחר גוון חום אדמדם מסוים ונשתמש רק בחומים בהירים או כהים ממנו אבל לא בחום-כחלחל.

או להפך: נשתמש בקונטרסט עז: חום וונגה כהה וגם בחום בהיר מאוד, כך שלא תהיה התנגשות בינהם.


לסיכום:

צבע הוא דבר נהדר ואני אישית מאוד אוהבת לשלב צבעים רבים בעיצובים. מאוד קל לתכנן עם צבעים דרך תוכנת סקאטצ'אפ ולשלב טקסטורות, טפטים, שטיחים ותמונות כדי לראות איך החלל יראה..

אתם מוזמנים להעלות תמונות של עיצובים לפורום וחברי הקהילה יעזרו לכם בהתלבטויות לגבי הצבעים.



Cron Job Starts